عباس باصفا گفت: در حال حاضر ۲۵ میلیون کارت سوخت برای خودروهای شخصی و سواری داریم و همچنین۶ میلیون مربوط به موتورسیکلت؛ در مجموع ۳۱ میلیون کارت هوشمند سوخت داریم که از این تعداد ۲۵ میلیون کارت سوخت دارای تراکنش فعال هستند.
وی ادامه داد: استفاده از نرخ یک کارتهای شخصی تقریبا ۸۰ درصد به ۲۰ درصد است و نرخ دوم هم کمتر استفاده میکنند، بهطوری که استفاده از کارت آزاد جایگاه بیشتر است. بعد از مصوبه هیأت وزیران ظرفیت تولیدمان نسبت به تقاضا ۳ برابر افزایش پیدا کرده بهطوری که از ۱۲ هزار کارت سوختی که در طول روز درخواست میشد، امروز به ثبت درخواست ۳۶ هزار کارت در روز رسیدهایم؛ ما در کمتر از ۱۰ روز کارت سوخت هوشمند را تحویل میدادیم الان ظرفیت تولید را افزایش دادهایم و اگر درخواست کارت سوخت از طریق سامانه شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی باشد، فرآیند صدور آن سریعا انجام میشود ولی اگر از طریق پلیس +۱۰ باشد تقریبا ۴۰روز است. بهگفته مدیر سامانه هوشمند سوخت همچنین روزانه ۳۵ تا ۴۰ هزار کارت سوخت تولید میشود. وی بیان کرد: سهمیه خودروهای تاکسیتقریبا ۳۲۳ هزار، دولتی ۱۸۰ هزار، سواری ۲۱ میلیون، موتورسیکلت ۶ میلیون، وانت
۲ میلیون و ۶۴۳ هزار و خودروهای دیگر از قبیل خارجی یک میلیون و خودروهای مناطق آزاد ۱۰۰ هزار است؛ ۶۵۰ هزار خودروی وارداتی در کشور بهمحض اجرای مصوبه سهمیه سوختشان قطع میشود.
تا امروز کارت سوخت برای VIN خودرو صادر میکردیم؛ اگر مالکی بیش از یک خودرو به نامش باشد، بایستی در سایتی که طراحی شده، خودروی خود را انتخاب و سهمیه یارانهای را تایید کند و خودروی دیگر کارت سوختش ابطال و مجدد درخواست کارت هوشمند سوخت صورت میگیرد که البته با نرخ ۳ یعنی ۱۶۰ لیتر ۵ هزار تومانی خواهد بود.
باصفا بیان کرد: تحت هیچ شرایطی انتقال سوخت به کارت دیگر وجود ندارد و ۳۶۰ لیتر ذخیره نرخ اول میتوان انجام داد، خودروهای نوشماره طبق مصوبه ابلاغشده از زمان اجرا، تاریخ سند آن برای ما مهم است؛ خودروهای دستدومی که ردوبدل میشوند هیچ تغییری در سهمیه سوختشان ایجاد نمیشود.
مدیر سامانه هوشمند سوخت با تأکید بر این نکته که هنگام انتقال خودرو، هویت مالک جدید براساس شماره شناسایی وسیله نقلیه (VIN) بررسی میشود، اعلام کرد که این موضوع ارتباطی به نام ثبتشده روی کارت سوخت ندارد. به همین دلیل، در صورتی که فردی مالک خودرو باشد، حتی اگر نام شخص دیگری روی کارت سوخت درج شده باشد، نیازی به تعویض کارت سوخت وجود ندارد. باصفا تصریح کرد که این موضوع منجربه ثبت تعداد زیادی از درخواستهای غیرضروری شده است. بنابراین، اطمینان میدهیم که مردم نیازی به پرداخت هزینه، انتظار در صف یا دریافت کارت جدید ندارند؛ زیرا کارت فعلی آنها همچنان معتبر بوده و هیچ مشکلی برای دریافت سوخت و شارژ ماهانه وجود ندارد. همچنین، خودروهای وارداتی، دولتی و آزاد نیازی به تعویض کارت سوخت ندارند. برای موتورسیکلتها شرایط طبق روال گذشته است.
باصفا افزود: مابهالتفاوت نرخ دوم یعنی ۳ هزارتومان و ۵ هزارتومان، یعنی عملکرد پیمایش را خودروهای اینترنتی به وزارت کشور ارسال کنند، مابهالتفاوت نرخ آن به حساب رانندگان واریز میشود، یعنی مابهالتفاوت قیمت بنزین ماهانه به تاکسیهای اینترنتی پرداخت خواهد شد؛ تمام شرکتهای تاکسی اینترنتی مبلغ را دریافت کرده و سپس به حساب رانندگان واریز میکنند. مدیر سامانه هوشمند سوخت تصریح کرد: اگر ما بخواهیم نرخ سوم را شارژ کنیم بعضی از این کارتها ممکن است کارت مهاجر شوند و کار قاچاق صورت بگیرد. شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی مکلف است تضمین کند ۹۵ درصد سوختگیری با کارت شخصی و فقط ۵ درصد با کارت جایگاه انجام شود و این قانون بودجه است.
بهگفته باصفا، هر کارت اضطراری جایگاه روزانه بیش از ۲۵۵ تراکنش نمیتواند انجام دهد، و کمبودی در خصوص کارت سوخت جایگاه نداریم.